اعمال سلیقه در پاورقی های صحیفه امام
چطور؟ تمامی نامه ها، سخنرانی ها، پیام ها، بیانیه ها و اسناد مربوط به امام به درستی و به صورت کامل و دست نخورده در این کتاب جمع آوری و عرضه شده است ولی نکته جالب اینجاست که در جای جای کتاب برای ارائه توضیحات و یادآوری مسئله ای، از زیر نویس استفاده شده است. مثلا وقتی نامه ی امام مربوط به یک حادثه است، در پاورقی کتاب، توضیحی تکمیلی در مورد آن حادثه ارائه شده است. یا مثلا وقتی که امام خطاب به کسی مطلبی را نوشته است، در پاورقی اطلاعات کمی در مورد آن شخص آورده شده است.
به نظر می آید بخشی از این پاورقی ها همراه با حب و بعض و یا کمی جهت دار نوشته شده اند. به صورتی که اگر شخص مورد نظر از افراد موسوم به اصلاح طلب (چپ سنتی) باشند، از آنها با تعابیر بسیار مثبت و بزرگ یاد می شود ولی اگر آن فرد بدون گرایش سیاسی باشد و یا از طیف اصولگرا (یا راست سنتی) باشد، سعی می شود که در معرفی وی به نقاط ضعف و منفی اشاره شود و نکات مثبت وی مسکوت بماند.
البته این اتفاق با توجه به گرایشات سیاسی افراد موسسه نشر و تنظیم امام خیلی بعید به نظر نمی رسد ولی خود به نوعی نقض غرض می باشد. زیرا آثار امام با دقت فراوان جمع آوری می شود تا در قضاوت آیندگان بدون اعمال غرض ورزی و سلایق سیاسی قرار گیرد ولی باز هم به نوعی در شکل دهی به ذهن خواننده، این سلایق دخالت دارند. در حقیقت، فرد به سراغ صحیفه می رود تا مثلا دیدگاه امام را در مورد شخصی یا جریانی بداند و بعد، به جای اینکه از نظرات امام در ارزیابی و قضاوتش استفاده کند، از نظرات موسسه نشر و تنظیم استفاده می کند.
این نکته را ذکر کردم تا کسانی که احیانا به سراغ این کتاب می روند، خیلی به پاورقی ها اهمیتی ندهند و سعی کنند آب را از خود چشمه بردارند.
دیگر وقتش رسیده بود که چیزی در مورد این وبلاگ بنویسم، شعر قیصر که « الف لام ميم از لبم ميتراود» را برداشتم. الان سالهای سال است که اینجا چیزهایی مینویسم، مقید نبودهام که چه بنویسم یا ننویسم، برنامهای برای آن نداشتهام. تقریبا هر چه نوشتهام به خاطر دغدغه یا فشاری بوده که در آن لحظه داشتهام. گویی گعدهای گرفتهایم با دوستان و از دردهایمان، از خاطراتمان، از نگرانیهایمان میگوییم.